Ik wil een animatie: een 2D of 3D animatie?

Een 2D of 3D animatie laten maken?

Veel bedrijven willen een video of animatie laten maken om hun product of dienst uit te lichten. Dit is echter erg breed, het makkelijkste verschil is: bij een video heb je fysieke opnames, terwijl je bij een animatie alles digitaal doet.

En als je dan kiest voor een animatie, is er ook nog een verschil tussen een 2D of 3D animatie. 2D animaties zijn simpelweg platte beelden waarbij in een 3D animatie diepte zit. In principe kan je een 3D animatie figuurlijk induiken, bij een 2D animatie kan dit niet. Je kan bij een 3D animatie vanuit verschillende invalshoeken het beeld bekijken. Maar wat kan je dan beter kiezen?

Waarom een 2D animatie?

Ten eerste moet je jezelf afvragen wat het doel is van de animatie. Simpel gezegd is 2D animatie goedkoper, omdat je niet met de extra derde laag zit. Een 2D animatie laten maken is vaak makkelijker om te bewerkstelligen, omdat er geen sprake is van deze extra laag. Daarnaast denkt een klant regelmatig dat zij 3D animatie nodig hebben waar tijdens het oriënterende gesprek blijkt dat een 2D animatie volstaat. Daarom is dit gesprek essentieel.

Waarom een 3D animatie?

Zoals net al aangegeven, is 3D animatie prijziger en lang niet altijd nodig. Maar wanneer dan wel? Vooral wanneer je dieper op materie in wil gaan of een product of dienst zo dicht mogelijk bij de realiteit wil brengen, is een 3D animatie een goede optie. Een instructievideo hoe je raamwering installeert of een instructievideo hoe je een kraan installeert, zijn goede voorbeelden. Je kan de producten echt tot leven brengen en de kijker nog meer meenemen in je verhaal.

Welke past bij mijn bedrijf?

Het is lastig om te kiezen tussen een 2D of 3D animatie, maar een animatiestudio helpt je hier graag bij. Aan de hand van een oriënterend gesprek bepalen zij welke boodschap je wil overbrengen en welke stijl hiervoor geschikt is. Het kan zelfs zijn dat zij aangeven voor een videoproductie te kiezen, bijvoorbeeld wanneer je een nieuw kantoor wilt laten zien. Uiteindelijk ligt de keus altijd in de handen van de klant.