Wil je een promotiefilm laten maken? Goede keuze. Door de krachten te bundelen met een videoprofessional ben je verzekerd van de hoogste kwaliteit. Ook heb je de handen (en het hoofd) vrij om je te focussen op de kern van je eigen werkzaamheden: het ondernemen zelf. Maar wat zijn nu precies de kosten van een video? Hier kun je heel wat berekeningen op los laten. De kosten van promotiefilms lopen sterk uiteen. Dat komt omdat er heel wat factoren zijn om rekening mee te houden: de lengte van de film, de complexiteit van de film, de hoeveelheid shots, de hoeveelheid draaidagen, de tarieven die de filmprofessionals in rekening brengen en natuurlijk het aantal filmprofessionals dat je inschakelt.
Er zijn verschillende soorten promotiefilms. De films die erg goed scoren zijn onder meer de uitlegvideo, de persoonlijke videoboodschap, de klant testimonial en de achter-de-schermen video. Afhankelijk van het doel van je video bepaal je het format dat het beste bij je past. Een persoonlijke videoboodschap verstuur je eerder via mail, terwijl de achter-de-schermen het goed doet op sociale media. Een uitlegvideo kun je delen op je website of op je kanaal op YouTube.
De klant testimonial is een klantverklaring: de klant deelt de positieve ervaring die hij of zij met je bedrijf heeft. De testimonial is een aanbeveling voor nieuwe klanten. Deze wordt ook wel referentie genoemd. Testimonials in geschreven vorm kunnen al effectief zijn, maar wil je dat ze écht geloofwaardig zijn, vang ze dan in beeld en plaats ze vervolgens op je product-, prijzen-, home- en landingspagina's. Klant testimonials zijn een verrijking voor elke website. Plaats een foto van de klant erbij (zorg natuurlijk voor toestemming) voor extra geloofwaardigheid.
De uitlegvideo gebruik je voor het verduidelijken van sterk theoretische informatie. Denk dan bijvoorbeeld aan ingewikkeld technisch proces. Maak je gebruik van innoverende techniek, dan wil je natuurlijk duidelijk maken waarom die techniek zo fantastisch is.
Een achter de schermen video biedt een laagdrempelig inkijkje in het leven of een bedrijf van een ondernemer. Of je laat juist zien hoe een werknemer de dag op de werkvloer beleeft: wat gebeurt er allemaal op een dag? Wat zijn de hoogtepunten? Hoe zit het met de sfeer?
Human interest betekent letterlijk interesse in mensen – interesse in elkaar. Mensen zijn van nature nieuwsgierig naar het gezicht achter de onderneming. Een bedrijfsverslag zegt ze niet zoveel. Liever lezen ze over de perikelen van de ondernemer en de uitdagingen die deze overwonnen heeft. Zonder gezicht is je bedrijf tamelijk kleurloos, niet iets dat aanspreekt.